Καλώς Ήλθατε στο Νηπιαγωγείο Μπάρας

Καλώς ήλθατε στο Νηπιαγωγείο Μπάρας

Ρολόι

Right click disable

Δράσεις ενεργού πολίτη


 ΔΡΑΣΕΙΣ ΕΝΕΡΓΟΥ ΠΟΛΙΤΗ 


Σύντομη περιγραφή

Τα παιδιά, αφού αναγνωρίσουν τη σημασία που έχει η συλλογή και ανακύκλωση μεταχειρισμένων ρούχων, προσκαλούν τους γονείς στο σχολείο για να τους ενημερώσουν σχετικά με τη δράση που έχουν αναλάβει.
Φτιάχνουν αφίσα την οποία αναρτούν στην είσοδο του σχολείου για περαιτέρω ευαισθητοποίηση της γειτονιάς και της τοπικής κοινότητας. Βοηθούν στη διαλογή ρούχων με απώτερο σκοπό τη στήριξη ευπαθών ομάδων.

Η ιδέα για τη δράση αυτή προέκυψε και μέσα από τις προσωπικές εμπειρίες των παιδιών, καθώς κατά τη διάρκεια της πλημμύρας Ντάνιελ, αρκετά από αυτά αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους, χάνοντας τα ρούχα και τα προσωπικά τους αντικείμενα. Μέσα από αυτή τη δύσκολη εμπειρία, κατανόησαν βαθύτερα πόσο σημαντική είναι η στήριξη μεταξύ των ανθρώπων σε στιγμές κρίσης και πόσο χρήσιμη μπορεί να είναι η ανακύκλωση ρούχων για όσους έχουν πραγματικά ανάγκη.

Προσδοκώμενα αποτελέσματα

-          να συνειδητοποιήσουν τις επιπτώσεις και τα προβλήματα που προκαλούν στο περιβάλλον τα μεταχειρισμένα ρούχα όταν αυτά καταλήγουν σε χώρους απορριμμάτων

-          να αντιληφθούν πόσο σημαντική είναι η ανακύκλωση των ενδυμάτων στην προστασία του περιβάλλοντος αλλά και στην καταπολέμηση της φτώχειας και κατά συνέπεια στην βελτίωση της ποιότητας της ζωής πολλών ανθρώπων

-          να κατανοήσουν την έννοια του ενεργού πολίτη και της ατομικής ευθύνης

Πεδίο υλοποίησης

Η αυλή του σχολείου και οι αίθουσές του.

Φάσεις υλοποίησης

Διερεύνηση

Αφορμή μπορεί να δοθεί από μία φωτογραφία, ένα βίντεο που μπορεί να παρουσιάσει στα παιδιά η νηπιαγωγός  σχετικά με τα προβλήματα που δημιουργούν  στο περιβάλλον τα διάφορα είδη ένδυσης, όπως ρούχα, παπούτσια, τσάντες, υφάσματα κ.λ.π. Επίσης αφορμή για τη δράση μπορεί να είναι και η παρατήρηση των κάδων που βρίσκονται έξω από το σχολείο και που τα παιδιά τους βλέπουν καθημερινά την ώρα της προσέλευσης και αποχώρησης από το σχολείο ( κάδοι απορριμμάτων, κάδοι ανακύκλωσης ). Επιπλέον η Παγκόσμια ημέρα Ανακύκλωσης που είναι η 18η Μαρτίου είναι μία καλή ευκαιρία για να μιλήσουμε στα παιδιά για την αξία της ανακύκλωσης και για τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει στο περιβάλλον η μη ανακύκλωση των ειδών ένδυσης. Ένα σημαντικό ερέθισμα για τη συζήτηση και τη δράση αποτελεί και η προσωπική εμπειρία αρκετών παιδιών από την πλημμύρα Ντάνιελ, όταν αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους και να χάσουν ρούχα και προσωπικά τους αντικείμενα.

Οι μαθητές/τριες μέσα από την ανταλλαγή απόψεων, συνειδητοποιούν πόσο σημαντικό είναι να επαναχρησιμοποιούνται  αυτά τα υλικά, από το να καταλήγουν σε χώρους ταφής απορριμμάτων και να μολύνουν το περιβάλλον. Σκέφτονται τρόπους που θα μπορούσαν να ωφελήσουν το περιβάλλον, αλλά και τους ανθρώπους οι οποίοι βιώνουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα και δεν έχουν την δυνατότητα να αγοράσουν στα παιδιά τους, αλλά και στους ίδιους τους εαυτούς τους, είδη ένδυσης. Έτσι αποφασίζουν να υλοποιήσουν μία δράση η οποία θα αφορά την ανακύκλωση και επαναχρησιμοποίηση των ειδών ένδυσης.

Προετοιμασία/ Σχεδιασμός

Οι μαθητές/τριες με την βοήθεια της νηπιαγωγού καταγράφουν τις σκέψεις τους, τους προβληματισμούς  και τα ερωτήματα που έχουν σχέση με την ανακύκλωση όπως:

-          ποια είδη ένδυσης μπορούμε να ανακυκλώσουμε

-          σε ποιόν κάδο ανακυκλώνουμε τα ρούχα ή τα παπούτσια

-          ποια είναι η διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσουμε

-          τι άλλο μπορούμε να κάνουμε τα ρούχα που δεν φορούμε, εμείς ή οι γονείς μας

-          που μπορούμε να δώσουμε τα ρούχα που δεν φορούμε και είναι σε καλή κατάσταση

-          ποιοι φορείς μπορούν να αξιοποιήσουν τα είδη ένδυσης ( π.χ Εκκλησία, φορείς στήριξης ευάλωτων ομάδων, ιδρύματα, δημοτικοί φορείς ) έτσι ώστε να προωθηθούν και να διανεμηθούν σε άτομα που τα έχουν πραγματικά ανάγκη.

 

Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες και με την βοήθεια της εκπαιδευτικού αναλαμβάνουν να συλλέξουν πληροφορίες  από το διαδίκτυο. Μετά την συλλογή των πληροφοριών  γίνεται  η παρουσίαση στην ολομέλεια της τάξης και γίνεται η οργάνωση της δράσης. Η νηπιαγωγός ενθαρρύνει τα παιδιά να αναλάβουν ενεργό ρόλο στη λήψη αποφάσεων για το πώς θα οργανωθεί η δράση, δίνοντάς τους την ευκαιρία να εκφράσουν ιδέες, να συζητήσουν δημοκρατικά και να επιλέξουν μέσα από ψηφοφορία π.χ. το σύνθημα της αφίσας, τον φορέα στον οποίο θα δοθούν τα ρούχα και το χώρο που θα συγκεντρωθούν τα ρούχα.

Χωρίζονται σε ομάδες.

 

 

 

 

Υλοποίηση

 

Αφού έχουμε συγκεντρώσει τα είδη ένδυσης  και έχουμε χωριστεί σε ομάδες  συνεχίζουμε.

Η μία ομάδα επιλέγει τα ρούχα που είναι σε καλή κατάσταση και μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν, η άλλη ξεχωρίζει αυτά που δεν είναι σε καλή κατάσταση, μία άλλη ομάδα τα ξεχωρίζει με βάση το χρώμα, η άλλη ομάδα αν είναι παιδικά ή ρούχα ενηλίκων. Τα συσκευάζουμε σε σακούλες  και πάμε όλοι, μαζί με τα παιδιά, στην Εκκλησία που βρίσκεται στην γειτονιά μας, στον Άγιο Νεκτάριο, για να διανεμηθούν από εκεί σε οικογένειες που έχουν ανάγκη. Η υλοποίηση της δράσης μπορεί να γίνει και σε συνεργασία με άλλο κοντινό σχολείο.

 

Επικοινωνία/ Διάχυση

 

Η διάχυση της δράσης θα γίνει με την δημιουργία αφίσας, η οποία θα αναρτηθεί στη είσοδο του σχολείου αλλά  και στην ιστοσελίδα του σχολείου.

 

Αναστοχασμός

Με την ολοκλήρωση της δράσης, οι μαθητές/τριες εκφράζουν στην ολομέλεια της τάξης τις σκέψεις τους, τα συναισθήματά τους, τι τους εντυπωσίασε περισσότερο αλλά και πόσο μπορεί να βοήθησαν τους κοινωνικά ευάλωτους συνανθρώπους τους που έχουν ανάγκη να λύσουν βασικά προβλήματα ένδυσης. Ιδιαίτερη συγκίνηση προκαλεί το γεγονός ότι αρκετά από τα παιδιά είχαν βιώσει την απώλεια ρουχισμού και προσωπικών αντικειμένων κατά τη διάρκεια της πλημμύρας Ντάνιελ, γεγονός που τους έκανε να συναισθανθούν ακόμα πιο έντονα τη σημασία της αλληλεγγύης και της βοήθειας προς τον συνάνθρωπο.

Επίσης, συζητούν και αντιλαμβάνονται πόσο σημαντικό είναι για την προστασία του περιβάλλοντος η ανακύκλωση του ρουχισμού και γενικότερα των ειδών ένδυσης. Τα παιδιά συνειδητοποιούν πόσο σημαντική είναι η συνεργασία, η ανάληψη πρωτοβουλιών σε δράσεις για το κοινό καλό και μέσα από αυτές τις εμπειρίες τους κατανοούν την έννοια του ενεργού πολίτη και της προσωπικής ευθύνης.

Η έννοια της ανακύκλωσης μπορεί να επεκταθεί και σε άλλες δράσεις, όπως ανακύκλωση μπαταριών, ανακύκλωση χαρτιού για προστασία των δασών, τρόποι εξοικονόμησης ενέργειας και μείωσης υπερκατανάλωσης υδάτινων πόρων κ.λ.π.